Elmätare

Information om elmätarbyte

Med tanke på rådande förhållande gällande Covid-19 har vi tillsammans med SMARTservice tagit ett beslut om att skjuta fram projektet för att minska risken till smittospridning. Planerat startdatum för projektet är 2020-05-11.

Säkerhetsrutiner - smittskyddsåtgärder under Covid-19

 

Från maj och under hela 2020 byter vi ut alla våra 15 000 elmätare för att möta kommande krav från myndigheterna. Myndigheternas krav är bl.a. att alla elmätare från och med år 2025 måste kunna rapportera el-kvalitet, förbrukning och produktion på timbasis, samt att elleveransen skall kunna stängas av på distans.

 
Att byta befintliga elmätare är en stor investering, men de nya smarta mätarna kommer att vara kostnadsbesparande i längden eftersom de minimerar behovet av manuella tekniska ingrepp och medger trådlös uppladdning av programvara till mätarna. De nya mätarna är också förberedda för användning i smarta hem och för solcellsmätning.

 

Företaget Kamstrup levererar mätarna och deras underentreprenör SMARTservice utför bytet. Ca 6-10 vardagar före planerat byte får du ett sms med förslag på datum och tid. Genom länken i sms:et kan du boka en ny tid ifall föreslagen tid inte passar dig. 

 

För att få mer information om fjärravläsning via radiokommunikation, tryck här.

 

Displaymanualer

Displaymanual för respektive mätare hittar du på länkarna nedan.

För att ändra displayen trycker du på den vänstra gröna knappen. Översikten visar displaynummer och vad datan avser.

 

1-fasmätare

3-fasmätare

Strömtrafomätare

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Vi behöver din e-postadress och ditt mobilnummer för att SMARTservice ska kunna boka en tid med dig. På Mina Sidor kan du logga in för att uppdatera dina kontaktuppgifter. Det går också bra att mejla dem till kundservice.el@hoganas.se eller ring 042-33 74 00, telefontid kl. 9-12 och 13-15.  

 

Mätaren kan vara placerad på olika platser i din fastighet. I flerfamiljshus sitter de ofta i ett gemensamt utrymme och vi kommer då inte behöva komma in i er lägenhet för att byta mätaren. Sitter mätaren i ert fasadmätarskåp kommer vi inte heller behöva komma in i er fastighet. Men vi vill meddela er att vi kommer och att strömmen kommer brytas en stund under uppgraderingen.

Frågor kring mätarbytet?

Har du frågor som rör mätarbytet är du välkommen att kontakta SMARTservice på mail, matarbyte-hoganas@smartservice.se

SMARTservice för Höganäs Energi använder Bravida, Maria Park El och Elektriska Montagebyron för mätarutbytet. Samtliga elektriker kan uppvisa legitimation vid kundbesök.