Sidans innehåll

Skicka faktura eller betala till Höganäs Energi

Du som ska skicka en faktura till Höganäs Energi behöver göra detta elektroniskt. Ska vi skicka en faktura till dig vill vi helst också göra det digitalt.

Fakturor till Höganäs Energi ska skickas elektroniskt

Sedan 2019 är det lagkrav på att skicka elektroniska fakturor (e-faktura) till offentlig förvaltning. Detta inkluderar offentligt ägda bolag så som Höganäs Energi. Som leverantör till Höganäs Energi ska du därför fakturera oss via e-faktura. Rekommenderat e-fakturaformat är Peppol BIS.

Kravet på e‑faktura gäller vid alla inköp, upphandlade så väl som direktköp, där betalning sker mot faktura. PDF-faktura eller inskannad pappersfaktura räknas inte som e-faktura.

Höganäs Energis VAN-operatör och Peppol

Höganäs Energi använder InExchange som VAN-operatör för våra inkommande e-fakturor. Vi är också anslutna till det europeiska nätverket Peppol. Skickar du redan idag e-fakturor till kunder kontaktar du din VAN-operatör för att komma igång med att skicka e-fakturor till Höganäs Energi.

Fakturaportal för företag som är utan VAN-operatör

Om ditt företag inte har en VAN-operatör kan du skicka e-faktura kostnadsfritt via InExchange Web Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. När du registrerar fakturan i portalen omvandlas den automatiskt till en e-faktura när den skickas till oss.

Märkning av fakturor till Höganäs Energi

Alla fakturor till Höganäs Energi ska innehålla en referens. Referensen är den person hos oss som har beställt det du fakturerar, eller den som är din kontakt hos oss.
Om det finns ett projektnummer och/eller beställningsnummer ska dessa också uppges.

Höganäs Energis bolag

Bolagsnamn

Organisationsnummer

GLN-nummer

Peppol-ID

Höganäs Energi AB

559446–7341

7300009082346

0007:5594467341

Höganäs Energi Handel AB

556218–7749

7300009004164

0007:5562187749

Höganäs Energi Elnät AB

556440–2401

7300009004263

0007:5564402401

Höganäs Energi Support AB

559451–6717

7300009082339

0007:5594516717

Kontaktinformation vid frågor om fakturor

Har du problem med att skicka faktura till oss och behöver komma i kontakt med oss eller vår VAN-operatör, finns vi tillgänglig på nedan adresser.

Höganäs Energi skickar mer än 20 000 fakturor per månad till våra kunder. Vi önskar att minska pappersförbrukningen och vi uppmanar dig därför att välja att få fakturorna från oss digitalt.

Vi erbjuder både E-faktura, PDF-faktura, fakturor via Kivra och Autogiro.

Ring oss på 042-33 74 00 eller mejla till kundservice.el@hoganas.se om du önskar hjälp.

Elektronisk faktura, eller e-faktura, innebär att du i stället för att få en räkning i brevlådan, får räkningen elektroniskt till din internetbank. Din bank skickar dig ett mejl som säger att du måste godkänna fakturan innan den betalas via din internetbank.

Du anmäler att du vill ha e-faktura via din internetbank.

Höganäs Energi är ansluten till den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att, om du har skapat ett konto hos Kivra, så skickas din faktura från oss dit. Ifall du har autogiro så fortsätter det att vara aktivt även när du har Kivra. Om du är registrerad för e-faktura och istället vill ha fakturan till din digitala brevlåda i Kivra ska du avanmäla e-fakturan i din internetbank.

Vill du inte få fakturor från oss i Kivra, behöver du logga in i Kivra och bocka ur oss som godkänd avsändare. Detta gör du under Meny/Inställningar/Avsändare i Kivra.

Med autogiro dras fakturabeloppet automatiskt från ditt konto.

För att betala med autogiro anmäler du ditt konto till autogiro via din internetbank.
Höganäs Energi Supports bankgirokonto för autogiro är 5396-9507.

Alla som väljer autogiro får också fakturorna skickat i Kivra och/eller i brevlådan. OBS: fakturabeloppet dras direkt automatiskt från ditt konto, du ska därför inte betala den fakturan som kommer i Kivra eller i brevlådan. Då blir det dubbeltbetalning.

Önskar du inte använda någon av de digitala tjänsterna E-faktura, Autogiro eller Kivra, så kan du ändå få fakturan via mejl som en PDF-fil.

Ring oss på 042-33 74 00 eller mejla till kundservice.el@hoganas.se och meddela vilken mejladress du vill att vi skickar fakturan till.

  • Om betalningen inte inkommer i tid på vårt konto på förfallodagen får du en påminnelse.
  • Betalar du inte påminnelsesfakturan inom angiven tid får du ytterligare en påminnelse i form utav ett inkassokrav. Inkassokravet kostar 180 kr.
  • Utöver kravavgift tillkommer ränta vid sen betalning, som för närvarande är 8 procent.

Både påminnelse och inkassokrav kommer från vårt ombud SVEA.
Har du fått en påminnelse eller ett inkassokrav och har frågor kring det, ringer du SVEA Inkasso på telefon 08- 735 29 29.

Vid frågor kontakta oss på: kundservice.el@hoganas.se Senast uppdaterad: