SLA och felsökning i fibernätet på Kullahalvän
Som företagare vet du hur kritisk din internetanslutning är för din affärsverksamhet. Med ett service level agreement (SLA) får du snabbare hjälp om det är problem med din fiberanslutning.
Bra att tänka på innan ett fiberavbrott
Vi rekommenderar att du utrustar ditt kontor eller arbetsplats med en redundant anslutning som backup vid eventuellt avbrott i fiberanslutningen. Tänk på att fibernätet och mobilnäten kräver elanslutning för att fungera. Vid ett långvarigt strömavbrott där backupströmmen för fiberstationer och mobilmaster tar slut finns det ingen internetanslutning som fortsätter att fungera.
Välj servicenivå med SLA
SLA är ditt serviceavtal för avbrott och omfattar den tid som du ska förvänta dig att gå din anslutning reparerad inom. Beroende på hur kritisk din internetanslutning är för ditt företag kan du själv välja vilken servicenivå du vill
ha. En högre servicenivå ger dig högre tillgänglighet för din internettjänst samtidigt som tillgängliga öppettider för felanmälan är större och felanhjälpning garanteras inom kortare tid. Servicenivån för företagstjänster är betydligt
högre än för motsvarande privattjänster. Om tider inte hålls kan du få rätt till ersättning från din tjänsteleverantör
Servicenivå 2 | Servicenivå 1 | Servicenivå 0 | Servicenivå privatanslutning | |
---|---|---|---|---|
Tillgänglighet | 99,9% | 99,7% | 99,5% | Rätt till eventuellt prisavdrag |
Servicetid | Alla dagar | Alla dagar | Helgfri vardag kl 07.00-17.00 | Rätt till eventuellt prisavdrag |
Felanmälan | Dygnet runt | Dygnet runt | Dygnet runt | Enligt tjänsteleverantörens |
Felavhjälpning påbörjad | Inom 2h | Inom 4h | Inom 4h | Inom skälig tid från |
Felavhjälpning avslutad | Inom 10h dygnet | inom 24h dygnet | Inom 12h | Inom skälig tid från |
Vite vid bristande åtgärdstid | 1 000 kr + 3 % av månadsavgiften | 500 kr + 3 % av | 300 kr + 3 % av | - |
Status avseende felsökning och felavhjälpning | Ska rapporteras | Ska rapporteras | Ska rapporteras | - |
Kräver elanslutning för att fungera | Ja | Ja | Ja | Ja |
Alternativ backup | 4G | 4G | 4G | 4G |
Hur felsöker du vid fiberavbrott
- Starta om din dator eller tv.
- Återstår problemet starta om din router/tv-box.
- Återstår fortfarande problemet, starta om fibermodemet (cpe).
Låt tekniken vara utan ström i 1min.
Om det efter dessa åtgärder fortfarande inte fungerar kontaktar du din tjänsteleverantör för bredband, tv eller telefoni och gör din felanmälan. Tjänsteleverantören avgör sedan om felet ligger hos dem eller om felet kan vara i den tekniska utrustningen eller i den nedgrävda fibern. Är felet i den tekniska utrustningen eller i den nedgrävda fibern kommer din tjänsteleverantör kontakta oss.
Höganäs Energi publicerar både planerade och aktual fiberavbrott på sidan driftsinformation.