Strömavbrott – vad gör du och hur får du avbrottsersättning
Ibland blir det tyvärr strömavbrott och då är det bra att veta vad du ska göra, var du kan få information, vem du ska kontakta samt vilka möjligheter det finns för avbrottsersättning.
Innan du gör en felanmälan behöver du själv kontrollera om avbrottet endast gäller dig eller om dina grannar också är drabbade.
Så gör du vid ett strömavbrott
Om strömmen är borta så behöver du först göra följande:
- Kontrollera om dina huvudsäkringar är hela.
- Kontrollera om jordfelsbrytaren har löst ut.
- Se om dina grannar också är utan ström.
- Se om elmätaren visar L1, L2 och L3 i displayen nere till vänster.
Hur du felsöker vid ett strömavbrott
1. Titta på din elmätare och se om L1, L2 och L3 lyser nere i vänstra hörnet
Lyser alla tre så är det något fel i din elanläggning och du behöver kontakta en elektriker.
Var hittar du elmätaren? Elmätaren finns på en mätartavla och denna sitter oftast på fasaden på enfamiljshus. På äldre villor och i flerfamiljshus finns mätartavlan oftast inomhus i källaren eller i trapphuset.
2. Titta på din jordfelsbrytare och se om vippan på den pekar uppåt
Var hittar du jordfelsbrytaren? Jordfelsbrytaren finns oftast i din elcentral, det som också kan kallas säkringsskåpet. Du kan ha en eller flera elcentraler och dessa kan till exempel vara i hallen, i källaren, i garaget, i tvättstugan eller på vinden.
Hur gör du om vippan pekar neråt:
- Prova att trycka upp den (den kan var ganska trögt).
- Går det inte att trycka upp den så skruvar du ur alla säkringar/trycker ner alla säkringsvipporna i centralen.
- Prova att trycka upp jordfelsbrytaren efter att alla säkringar/vippor är bortkopplade.
- Stannar jordfelsbrytaren uppe så börjar du skruva i/ tryck upp dina säkringar en efter en.
- Faller jordfelsbrytarens vippa ner när du trycker upp/skruvar i en viss säkring så låt den säkringen vara nere/ute.
- Tryck upp jordfelsbrytaren igen och trycka upp/skruva i resten av säkringarna en efter en, bortsett ifrån den som löste ut jordfelsbrytaren.
- Kontakta därefter elektriker för att undersöka felet på just den säkringen.
3. Lyser ingen av siffrorna L1, L2 eller L3 på elmätaren testar du att byta huvudsäkringar
Var hittar du huvudsäkringarna? Huvudsäkringarna är alltid tre stycken gjorda i porslin och de finns antingen direkt under mätaren eller i en egen låda nånstans. De är alltså inte alltid vid mätaren.
Hur byter du huvudsäkring:
- Skruva ut nuvarande huvudsäkringar och byt alla tre säkringar.
- Ta alltid nya huvudsäkringar direkt ur förpackningen.
- Lyser ingen av siffrorna trots att du har bytt huvudsäkringarna så ringer du till Höganäs Energi.
1. Titta på din elmätare och se om L1, L2 och L3 lyser nere i vänstra hörnet
Lyser alla tre så är det något fel i din elanläggning och du behöver kontakta en elektriker.
Var hittar du elmätaren? Elmätaren finns på en mätartavla och denna sitter oftast på fasaden på enfamiljshus. På äldre villor och i flerfamiljshus finns mätartavlan oftast inomhus i källaren eller i trapphuset.
2. Kontrollera säkringarna i din elcentral
Var hittar du elcentralen? Du kan ha en eller flera elcentraler och dessa kan till exempel vara i hallen, i källaren, i garaget, i tvättstugan eller på vinden.
Hur gör du om några av säkringarnas vippor pekar neråt/den färgade glasbiten i säkringen har lossnat:
- Prova att trycka upp vippan/byta säkring.
- Går det inte att trycka upp den eller lossnar den färgade glaspärlan i säkringen direkt efter du har bytt, så är det något fel med just den säkringen.
- Ta kontakt med en elektriker för att undersöka felet.
3. Fattas det ljus i någon av siffrorna L1, L2 eller L3 på elmätaren testar du att byta huvudsäkringar
Var hittar du huvudsäkringarna? Huvudsäkringarna är alltid tre stycken gjorda i porslin och de finns antingen direkt under mätaren eller i en egen låda nånstans. De är alltså inte alltid vid mätaren.
Hur byter du huvudsäkring:
- Skruva ut nuvarande huvudsäkringar och byt alla tre säkringar.
- Ta alltid nya huvudsäkringar direkt ur förpackningen.
- Fattas det fortfarande ljus i någon av siffrorna trots att du har bytt huvudsäkringarna, så ringer du till Höganäs Energi.
- Öppna inte kyl/frys i onödan så håller sig matvarorna kalla längre.
- Dra ut sladdarna på teknisk utrustning.
- När strömmen kommer tillbaka startar du lite utrustning i taget. Detta för att undvika att det blir fullt tryck på elnätet och att det uppstår ett nytt strömavbrott på grund utav överbelastning.
Strömmen är borta och du ska göra en felanmälan
Under kontorstid (kl 9-12 och 13-15): Ring 042 – 33 74 00 eller mejla till kundservice.el@hoganas.se.
Övrig tid: Ring 042 – 34 36 00
Behöver Höganäs Energi Elnät ringa dig upp igen, ringer vi från skyddad nummer.
Vad kostar det att få hjälp vid ett strömavbrott
- Externa elektriker som du kontaktar och som kommer och gör ett jobb hos dig, betalar du alltid själv.
- Är felet i Höganäs Energi Elnäts elnät, betalar du inget för ett besök från Höganäs Energi Elnät.
- Kommer Höganäs Energi Elnät ut till dig, och det visar sig att felet ligger i din elanläggning, till exempel i din huvudsäkring, fakturerar vi för arbetet. Aktuella priser finns i prislistan.
Var får du information om strömavbrott
Vid strömavbrott informerar vi om felsökning och reparation under driftinformation här på hemsidan och på Höganäs Energis Facebooksida. Länk till annan webbplats.
Hur får du avbrottsersättning och skadestånd vid strömavbrott
Enligt Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om information avseende avbrottsersättning respektive skadestånd till elanvändare (EIFS 2013:4), ska elnätsföretaget lämna information minst en gång per år till de elanvändare som är direkt anslutna till elnätsföretagets elnät.
Höganäs Energi Elnät skickar ut information på fakturorna senast den 30 juni varje år.
Informationen avser elanvändarens rätt till avbrottsersättning respektive skadestånd enligt ellagen.
Villkor för avbrottsersättning
För att avbrottsersättning ska betalas ut måste avbrottet vara sammanhängande i minst 12 timmar. Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet under minst två sammanhängande timmar.
Avbrottsersättning skall betalas ut så snart som möjligt men senast inom sex månader från utgången av den månad då Höganäs Energi fått kännedom om avbrottet.
Vi skall betala ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635), om ersättningen inte betalas ut i rätt tid.
Avbrottsersättningen betalas ut till dig utan att du behöver anmäla avbrottet till oss.
Om du inte har fått avbrottsersättning måste du göra anspråk på ersättning inom två år från det att avbrottet upphörde.
Avbrottsersättningen kan jämkas (sänkas) om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för Höganäs Energi eller om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta våra anställda för betydande risker. Exempel på detta kan vara oväder och fara för fallande träd mm. Det är Höganäs Energi som mot bakgrund av ovanstående beslutar om jämkning skall ske.
Som kund har du inte rätt till avbrottsersättning om avbrottet beror på din försummelse, om elen bryts på grund av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet eller om felet beror på ett hinder utanför Höganäs Energi Elnäts kontroll som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, eller att avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spänning om 220 kilovolt eller mer.
För att få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersättning eller om undantag kan tillämpas gäller kan du vända sig till exempelvis Energimarknadsbyrån eller till en kommunal konsumentvägledare. Om du vill få ett beslut om avbrottsersättning prövat kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till allmän domstol. Länkar till dessa finns på Höganäs Energis sida om konsumenträtt och kundombud.
Beräkningen av minimibeloppet i kronor utgår ifrån det årligen bestämda prisbasbeloppet i enlighet med gällande socialförsäkringslagstiftning.
Nedanstående tabell sammanfattar ersättningsnivåerna för avbrottsersättning beräknat på avbrottets längd och beräknad årlig nätkostnad. Tabellen visar även minimibeloppen för avbrottsersättning beräknat på avbrottets längd.
Avbrottsperiod i timmar | Ersättning i procent av beräknad årlig nätkostnad | Minimibelopp* i kronor |
---|---|---|
12-23 | 12,5% | 1100 |
24-47 | 37,6% | 2200 |
48-71 | 62,5% | 3300 |
72-95 | 87,5% | 4400 |
96-119 | 112,5% | 5500 |
120-143 | 137,5% | 6600 |
144-167 | 162,5% | 7700 |
168-191 | 187,5% | 8800 |
192-215 | 212,5% | 9900 |
216-239 | 237,5% | 11000 |
240-263 | 262,5% | 12100 |
264-287 | 287,5% | 13200 |
>288 | 300% | 14300 |
* Observera att maximal ersättning dock alltid är högst 300 % av din beräknade årliga nätkostnad. Ersättningen blir inte lägre än minimibeloppet för avbrott i 12–23 timmar.
Skadestånd
Du kan vara berättigad till skadestånd oberoende av elavbrottets längd.
Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet.
Du får ytterligare information om rätten till skadestånd genom muntlig och/eller skriftlig kontakt med Höganäs Energis kundservice på telefon 042 - 33 74 00 eller mejl kundservice.el@hoganas.se.
Skadeståndet måste begäras inom två år från det att skadan inträffade för att rätten till skadestånd inte skall gå förlorad.
Eventuell avbrottsersättning avräknas från skadeståndet.
Skadestånd kan jämkas efter vad som är skäligt om skyldigheten är oskäligt betungande med hänsyn till Höganäs Energi Elnäts ekonomiska förhållanden.
Skadestånd utgår inte om Höganäs Energi Elnät visar att avbrottet beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder Höganäs Energi Elnät inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
För att få vägledning om exempelvis jämkning av skadestånd eller om undantag kan tillämpas gäller kan du vända dig till exempelvis Energimarknadsbyrån eller till en kommunal konsumentvägledare. Om du vill få ett beslut om avbrottsersättning prövat kan du vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till allmän domstol. Länkar till dessa finns på Höganäs Energis hemsida om konsumenträtt och kundombud.
Näringsidkare som kan visa att Höganäs Energi Elnät handlat vårdslöst eller försumligt har rätt till skadestånd vid elavbrott enligt skadeståndslagens (1972:207) regler. Näringsidkare kan vara berättigad till skadestånd oberoende av elavbrottets längd.