Så funkar Höganäs Energis app
Vill du få kontroll på din uppskattade månadskostnad eller hur din energianvändning påverkar klimatet och din plånbok? Vill du få svar på frågor om din el- och energianvändning? Vill du kunna se hur mycket energi din solcellsanläggning skickar ut i elnätet, eller var det finns laddstolpar för elbilar på Kullahalvön? Allt detta och mera till ser du i appen till Höganäs Energi.
Börja med att ladda ner appen i AppStore eller Google Play. Det gör du genom att klicka på någon av knapparna.
Då loggar du enkelt in med BankID.
Det går fint! I demoläge kan du testa de olika funktionerna i appen. Klicka på testknappen för att komma igång.
Klicka på knappen "Bli kund" på inloggningssidan för att se vilka tjänster vi kan erbjuda på din adress.
För att du ska få ut så mycket som möjligt av appen behöver du svara på några frågor om ditt hushåll. Desto mer du fyller i din profil, desto bättre resultat får du i appen. Dina svar spåras inte och säljs inte vidare, men vi behöver dem för att kunna göra rätt typ av prognoser för dig och ditt hushåll.
Här får du en överblick över de uppskattade kostnaderna för ditt hushåll och din klimatpåverkan, samt genvägar till olika funktioner. Du bestämmer själv hur din hemvy ska vara genom att välja vilken information du vill ha på denna sida. Klicka i de boxar du vill ska visas.
Om du har flera kundförhållanden med olika adresser hos Höganäs Energi, så kan du enkelt byta mellan dessa i rullgardin-menyn längst upp på sidan. Detta gäller dig som till exempel både har en villa och ett fritidsboende i kommunen.
Klicka på pratbubblan uppe till höger för att se vanliga frågor och svar. Denna pratbubbla finns på alla sidor i appen och gör det enkelt för dig att snabbt få svar om det dyker upp någon fråga hos dig.
Här når du snabbt olika funktioner i appen som till exempel detaljerad historik, eltips och månadsrapport. Du kan själv styra vilka genvägar du vill ska visas under "Mina sidor" och välja "Mina genvägar".
Längst ner på skärmen finns symboler för att komma till olika funktioner i appen; Hem, Prognos, Analys, Styrning och Mina sidor. Dessa symboler finns längst ner på alla sidor i appen så att du enkelt kan se var du är och byta mellan olika sidor.
Spotprisvyn visar hur elpriset på elbörsen Nordpool är timme för timme nuvarande dygn. Den visar också historiskt elpris upp till tre månader tillbaka.
Här ser du dina historiska data.
Här visar vi din uppskattade energianvändning, kostnad och klimatpåverkan utifrån de olika produkterna som elnät, elhandel och fjärrvärme, som du har hos oss för nuvarande månad. Genom att välja tidigare månader kan du se din historiska energianvändning och jämföra med föregående månader eller år för att se om du har använt mer eller mindre.
Under detaljerad historik ser du historiska kostnader, energiförbrukning och klimatpåverkan helt ner på timnivå. Här kan du även jämföra dessa mot pris, temperatur, molnighet med mera.
Vill du se hur din energiförbrukning är jämfört med liknande hushåll i din närhet så ser du det här.
Utifrån de val du har gjort under inställningarna för ditt hem, tillsammans med information från Energimyndigheten och energiexperter, kan vi här ge en uppskattning av vad som förbrukar energi i ditt hushåll.
Här finns funktioner som gör att du kan styra och kontrollera ditt smarta, uppkopplade hem.
Du som har elbilsladdare, värmepump, solcellsproduktion eller smarta hem, kan logga in via denna app och styra dina produkter. Det kommer ständigt nya leverantörer och redan nu kan du använda appen och ladda elbilen på ett smart sätt, styra din värme eller ha kontroll på ditt smarta hem.
Här hittar du dina uppgifter, dina fakturor och olika inställningar, bland annat hur du delar appen med andra i ditt hushåll.
Under Mina sidor finns mappen Fakturor var du kan se både dina senaste och historiska fakturor. Här ser du också dina nuvarande avtal.
För att alltid få rätt prognoser är det här du uppdaterar och gör ändringar för ditt hem. Det kan vara att ni har blivit flera i hushållet, du har bytt uppvärmningsform eller kanske köpt en ny bil eller installerat solceller?
Under Min profil finns också dina kontouppgifter. Här ser du vilka kontaktuppgifter vi har till dig, vilka adresser du har avtal registrerat på, samt vilka personer som du har familjedelat appen med.
Familjedelning steg-för-steg
- Logga in i appen
- Klicka på Mina sidor
- Välj kontouppgifter
- Klicka på Lägg till familjemedlem och fyll i uppgifterna
Under Appinställningar kan du slå på och av notifikationer och välja vilka genvägar du vill ska vara synlig på startsidan (hem). Du kan också välja språk för appen (svenska eller engelska).
Under Information hittar du våra kontaktuppgifter, användarvillkor för appen samt att du kan lära dig lite mer om Höganäs Energi och vem vi är.
Om du vill radera ditt konto för appen Höganäs Energi, kan du göra det på följande sätt:
- Radera direkt från appen
För att radera ditt konto kan du öppna appen och klicka på ”Min profil”. Längst ner på denna sida finns ”App info”. Klicka på ”App info” och välj ”Radera konto”. När du gjort detta så kommer ditt konto raderas omedelbart. - Radera genom att ta kontakt med oss på Höganäs Energi
Du kan ta kontakt med vår kundservice på Höganäs Energi så kan vi radera ditt konto åt dig. Du kontaktar oss på mejl kundservice.el@hoganas.se och telefon 042-33 74 00.